Máme otevřeno denně od 08:00 do 16:00
cs

HR v Digitální Éře - rozhovor

08.09.2023

Rozhovor s HR manažerem panem Dědičem z firmy Engel strojírenská spol. s r.o. o tom, proč jsou moderní technologie klíčem k efektivnější práci, větší angažovanosti zaměstnanců a budoucnosti, na kterou musíme být připraveni.🚀 Zjistěte více v exkluzivním rozhovoru!

Jaké byly vaše první kroky v oblasti lidských zdrojů? 

Mé první kroky na pozici manažera HR vedly směrem ke zkvalitnění, posílení a hlavně stabilizování týmu personálního oddělení naší společnosti. Při tom všem jsme museli zajistit nábor více jak 400 nových
zaměstnanců na různé pozice.

Co vás nejvíce přitahovalo k oboru HR? 

Již dlouhou dobu jsem pracoval na různých vedoucích pozicích, kde jsem si týmy sám vybíral. Poslední velkou zkušeností před nástupem do firmy ENGEL bylo budování nového závodu na zelené louce v Lázních Toušeň. Zde jsem osobně v průběhu dokončování stavby nabíral všechny zaměstnance na rozmanité pozice. Z této zkušenosti jsem si odnesl, že při výběru nových pracovníků jsou důležitými aspekty osobní nastavení, ochota pracovat a neustále se vzdělávat v daném oboru a v neposlední řadě i motivovanost zaměstnance.
Tyto požadavky, samozřejmě i mimo jiné, vedoucí ke spokojenosti všech zaměstnanců, se snažíme s celým týmem skloubit, a vytvořit tak co nejlepší pracovní podmínky. Pro mě samotného je to v podstatě každodenní výzva.

Jaké byly některé z klíčových momentů nebo zkušeností, které vás
dovedly k vaší současné pozici v HR? 

Klíčovým momentem pro nástup na tuto pozici bylo nejdříve převzetí našeho učňovského
střediska. Po odchodu bývalé personální manažerky jsem zastupoval vedení personálního oddělení, a pak už se jednalo vlastně jen o následný logický krok.

Jak se role HR změnila během vaší kariéry? Co považujete za největší výzvy? 

Jak jsem již na začátku zmiňoval, moje role se postupně vyvíjela. Nejdříve jsem působil v pozici jakéhosi
krizového manažera, při výběru nových lidí do týmu jsem přebíral roli psychologa a poté jsem převzal vedení personálního oddělení.
V tomto období byl obrovský tlak na nábor nových zaměstnanců na různé pozice. Protože sledujeme trendy v odvětví HR a personalistiky, snažíme se jim přizpůsobit, a proto před námi v poslední době stojí další velká výzva v podobě digitalizace (nejen) procesů.

Jakou roli hraje HR ve strategii firmy a jak tato role ovlivňuje rozhodování v oblasti digitalizace? 

Digitalizace už je, a v budoucnu určitě bude, jedinou cestou. Řešíme digitalizaci různých procesů
napříč firmou a HR tvoří důležitou součást celého procesního řetězce.

Jak byste popsal význam digitalizace v současném výrobním průmyslu? 

Digitalizace se stala aktuálním tématem ve všech odvětvích výrobního průmyslu a napříč celou společností. Pokud firmy nebudou hledat cesty, jak nejen v HR digitalizovat procesy, čeká je stagnace. 

Jak digitalizace interní komunikace a procesů může přispět k efektivitě a konkurenceschopnosti výrobní firmy?

 V ENGELu je digitalizace procesů, dokumentů a komunikace se zaměstnanci velkým projektem v oblasti HR. Interní komunikace je z našeho pohledu velmi důležitá. Důležitost komunikace mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci se ukázala hlavně v době covidu, kdy zaměstnanci potřebovali získat informace včas, avšak nebylo jednoduché všechny pracovníky o aktuálních opatřeních či změnách legislativy ihned kontaktovat. 

Jaké jsou hlavní výzvy při implementaci digitálních nástrojů do interních
procesů ve výrobní firmě? 

Hlavním úkolem při implementaci jakýchkoliv nástrojů a inovací je podle mého názoru přesvědčit a získat si podporu vedení společnosti a IT oddělení. Mít vytrvalost a houževnatost prosadit nové projekty a komunikační kanály pro kontakt se zaměstnanci.

Jak může digitalizace pomoci zlepšit komunikaci mezi různými odděleními ve firmě? 

Jediným komunikačním kanálem bylo využívání firemní e-mailové adresy, což platí pouze pro administrativní zaměstnance. Soukromé e-mailové adresy pracovníků nesmí firma bez souhlasu užívat. Právě instalace digitální aplikace do mobilních zařízení je cestou pro veškerou interní komunikaci.

Jaká je role HR při digitalizaci interních procesů? Jak HR může podpořit tento proces? 

HR hraje v prosazení digitalizace interních procesů zásadní roli. V naší firmě již nyní využíváme nástroje pro komunikaci se zaměstnanci, sdělování změn nebo datové zpracování daňových přiznání.

Máte nějaký konkrétní případ, kdy digitalizace vedla k významnému zlepšení v komunikaci či procesech? 

Ano, máme dva již probíhající příklady v oblasti digitálních nástrojů pro interní komunikaci, a sice systém určený pro roční zúčtování daní a JOBKA pro interní komunikaci mezi vedením společnosti, případně HR oddělením a zaměstnancem.

Jak se podle Vás digitální nástroje mohou podílet na zlepšení pracovní spokojenosti a produktivity zaměstnanců? 

Včasná, přímá a správná informace vede zaměstnance k loajálnosti k firmě, protože ten vidí, že se firma o své zaměstnance stará, věnuje se jim, ví o jejich případných nesrovnalostech a dotazech a snaží se je řešit. 

Jaké jsou nejčastější obavy zaměstnanců ohledně digitalizace a jak je podle Vás lze překonat? 

Obava, že bude firemní aplikací zaměstnanec sledován, z čehož pramení neochota instalovat si firemní aplikaci na vlastní mobilní zařízení. Přímá informace, opakované vysvětlení výhod aplikací a důkladná příprava pomáhají získat stále vyšší počet zaměstnanců k instalaci výše zmíněných digitálních nástrojů.

Jak vidíte budoucnost digitalizace v oblasti interní komunikace a procesů ve
výrobní firmě? 

Digitalizace je aktuálně jedinou cestou, jak zrychlit komunikaci HR a vedení firmy se všemi zaměstnanci, a to vzájemně oběma směry. Dříve se mohli zeptat jen svého vedoucího, dnes tak dostávají možnost dotazovat se managementu společnosti. Digitalizace přispívá k efektivitě výrobních procesů například v případě hlášení legislativních změn nebo změn v oblasti BOZP.

Jak Vám v tom všem pomohla právě JOBka? 😍 

JOBka nám významně pomohla v přímé komunikaci na výrobní pracovníky. Administrativní zaměstnance jsme mohli oslovit hromadným e-mailem, nicméně pracovníci ve výrobě byli dosud odkázáni na získání informace z nástěnky nebo od svých vedoucích. Toto spatřuji jako největší benefit – včasné sdělení informace na všechny zaměstnance bez rozdílu.

Jaké byste doporučil první kroky firmám, které chtějí začít s digitalizací
svých interních procesů?

Prvním krokem je určitě důsledná příprava a přímá komunikace na zaměstnance, jejíž součástí je vysvětlení důležitosti komunikační platformy a její výhody. Podpora IT oddělení a vedení společnosti v korporátní firmě hraje zásadní roli.

Jak se domníváte, že se bude role HR vyvíjet v kontextu další digitalizace a
technologických inovací? 

Spoléháme na ověřené postupy, ale nemůžeme stát na místě, a tak i my hledáme nové trendy, nové cesty k zaměstnancům a snažíme se stabilizovat tak jejich počet i pracovní pozici. HR by mohlo více využívat digitalizace za předpokladu větší podpory naší legislativy. Nicméně i zde všichni doufáme v posun a možnosti překlopení většiny dokumentů do digitální formy.

Jakou radu byste dal firmám, které se snaží vytvořit digitálně orientovanou firemní kulturu? 

Neváhat se zavedením, jiná cesta neexistuje.